top of page
תמונת הסופר/תחן שכטר

תזונה מתאימה בשלבי הלידה השונים

עודכן: 17 בדצמ׳ 2021

את הפוסט הבא כתבתי יחד עם איריס שביט המושלמת! איריס היא תזונאית קלינית ומדריכת הנקה. בפוסט ניכנס יחד לעולם המרתק של תזונה בזמן הלידה, ונתייחס לאופן בו התזונה משתלבת עם האתגרים השונים בלידה.


תהליך הלידה הוא תהליך מורכב המערב מערכות שונות בגוף ומהווה למעשה אתגר גופני ורגשי מאוד גדול. תזונה מתאימה בשלבי הלידה השונים תספק לגוף את האנרגיה לו הוא זקוק, תפחית סטרס גופני ורגשי ותשפר את חוויית הלידה.


התפתחות הלידה מחולקת לשלושה שלבים.


נתחיל בשלב הראשון, כמובן:

אם צריך להגדיר במילה אחת את השלב הראשון של הלידה, המילה היא צירים.

השלב הראשון של הלידה מתחיל עם הופעת הצירים הראשונים, ומסתיים בהשגת פתיחה מלאה. במהלך פרק הזמן הזה, שאינו ידוע מראש, הצירים מובילים לפתיחה ומחיקה של צוואר הרחם. הגוף מתארגן ללידת העובר.


מחלקים את השלב הראשון לשניים:

השלב הלטנטי- הצירים הולכים ומתגברים בתדירותם ועוצמתם, פחות או יותר עד פתיחה של חמישה ס״מ (יש שיגידו ששלושה).


בשלב זה מומלץ לספק לגוף אנרגיה שתשמש אותו בהמשך בעת הלידה הפעילה. ארוחות קלות, כאלו המכילות פחמימה מורכבת המשולבת עם מעט חלבון או שומן יתאימו לשלב זה, אלו מתעכלות בצורה יותר איטית ומספקות לגוף אנרגיה לאורך זמן. ארוחות כאלו יכולות להיות מורכבות מכריך עם אבוקדו או גבינה, יוגורט עם מעט גרנולה ופירות, קערת מרק מזינה או מעט תבשיל קטניות/ דגנים או מעט דייסה חמימה.

כמו כן, חשוב להקפיד לשתות.


השלב האקטיבי (לידה פעילה)- תדירות ועוצמת הצירים ממשיכות לעלות, נצפה להתקדמות הפתיחה בקצב מהיר, בערך ס״מ אחד בשעה, בלידה ראשונה.

רצוי להתמקד בהתמודדות עם הצירים ולנקות את הראש. להישאר בתנועה, להשתדל להפחית מתחים, להפיג את הכאב ככל הניתן באמצעים שונים (מקלחת, תנועה, עיסוי ועוד), לנוח בין הצירים.


בשלב זה, לרוב הנשים לא יהיה רצון לאכול משהו גדול, אם בכלל. אם תרצי לאכול, חשוב לספק אנרגיה זמינה לגוף, כזו שמתעכלת בקלות, ולאכול במידת הצורך איזושהי פחמימה פשוטה וזמינה כמו פירות טריים/ יבשים, חטיף אנרגיה או ארטיק.


גם כאן חשוב לשתות ואפשר גם לשלב שתייה ממותקת, כמו מיץ ענבים, המכילה סוכר מחד ותספק גם היא מעט אנרגיה זמינה, ומאידך אינה חומצית, אם במהלך הלידה יתעורר הצורך להקיא.


השלב השני של הלידה

השלב השני של הלידה הוא השלב שעליו חושבים כשאומרים ״לידה״. הוא מתחיל ברגע שהשגת פתיחה מלאה, ומסתיים בלידת העובר, לרוב אחרי לחיצות ודחיפות, והללויה :)


יכול להיות שתגיעי לשלב הזה בלידה כשאת כבר עייפה. אולי השלב הראשון שלך נמשך תקופה קצרה, ואולי נמשך כמו מה שהרגיש לך נצח. אולי הצלחת להכניס משהו לפה בשלב הראשון וקצת לנוח בין הצירים, ואולי חווית חוויה סוערת ולא היית פנויה לזה. יכול להיות שהעברת את רוב השלב הראשון בבית והאוכל והשתייה שאת מעדיפה היו לך זמינים, ואולי פחות.


לאור כל זאת, מה כדאי לעשות עכשיו?

בשלב השני בלידה חשוב לשים לב לשתות כל פעם מעט נוזלים, אפשר לשלב ארטיקים או מיץ ממותק או ברד גרוס.


השלב השלישי והאחרון

בשלב השלישי של הלידה מתרחשת לידת השילייה. יתכן שתרגישי את התכווצויות הרחם, שמטרתן היא שהשילייה תיפרד מהרחם ותצא, ולהחזיר את הרחם לגודל המקורי. אם יהיה צורך, יבקשו ממך לדחוף שוב, כמו שדחפת החוצה את העובר.

בד״כ מתרחשת נפילת מתח בשלב זה ואין חשק לאכול, ויש אפילו חשש שמה ייכנס ייצא (הקאה אחרי הלידה היא מאורע נפוץ).


עכשיו את יודעת מה לאכול ולשתות במהלך כל הלידה, שמרי ושתפי חברות :)


לידה, תזונה, תזונה בלידה, מה לאכול בלידה, מה לשתות בלידה, אוכל בלידה, הריון


לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


 

כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.


44 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentarii


bottom of page