top of page

התפתחות התינוק בחודשים הראשונים לחייו

עודכן: 9 בנוב׳ 2020

הורים רבים מתכוננים ללידה אך לפעמים שוכחים להתכונן לטיפול בתינוק.

לכבוד השנה החדשה אני מארחת בבלוג את רונה בר-עוז, פיזיותרפיסטית התפתחותית מנוסה, לסקירה של ההתפתחות המוטורית של תינוקך בחודשים הראשונים לחייו, כולל טיפים מעשיים והדגמות.


בימים הראשונים אחרי הלידה התינוק שלכם עדיין מסתגל לשינוי הגדול שעבר עליו, מהרחם העוטף החם והבטוח לסביבה מלאה בגירויים חדשים. בשלב זה לא נצפה ממנו ליצור איתנו קשר עין, רוב הזמן הוא ישן, יאכל ויעשה את צרכיו. אתם ההורים גם כן צריכים להסתגל לחיים החדשים שלכם. למה בכל זאת כדאי לתת דגש ולמה לשים לב?


השכבה על הבטן:

על פי המלצת משרד הבריאות רצוי להשכיב את התינוק לישון רק על הגב, יחד עם זאת חשוב מאוד להקפיד להשכיב על הבטן בשעות הערות. אל תיבהלו, בהתחלה הם ישנים רוב הזמן וזה בסדר, זמני הערות יתארכו ככל שהתינוק יגדל ובהתאם זמני השכיבה על הבטן.


למה בכלל להשכיב על הבטן?

שכיבה על הבטן הינה מפתח לרכישת אבני דרך התפתחותיות רבות ואנו רוצים להרגיל את התינוק למנח זה כמה שיותר מוקדם. כשהתינוק שוכב על הבטן הוא לומד להרים את הראש, מחזק שרירי צוואר וגו ובהמשך אף ילמד לזחול ולהתיישב ממנח זה. ניתן לנצל את זמני השכיבה על הבטן לצורך התפתחות קוגנטיבית, יצירת קשר ואפשרויות משחק שלא תמיד ניתן לייצר בעת השכיבה על הגב.

עצמות הגולגולת בשלב זה עדיין לא מקובעות זו לזו כמו אצל אדם בוגר כדי לאפשר למוח להמשיך לגדול. על כן, צורת הראש של התינוק עדיין משתנה. שכיבה ממושכת על הגב, כשראשו של התינוק מסובב לצד אחד בלבד, עלולה להוביל עם הזמן להשטחה של הגולגולת בצד אחד של הראש. חשוב לציין שזה לא קורה ברגע, אך כן כדאי לשים לב אם התינוק שלכם מפנה את הראש באופן סימטרי לשני הצדדים (ראו הרחבה על סימטריה בהמשך הפוסט).


איך?

שכיבה על הבטן אינה מוגבלת רק למשטח הפעילות. ניתן להשכיב באמבטיית העגלה ולצאת לטיול, תינוקות אוהבים להסתכל ולחקור את הסביבה וכך ניתן לעודד אותם להרים את הראש ולהתחיל לחזק את שרירי הצוואר. בשלבים הראשונים קיים פעמים רבות קושי לשהות בשכיבה אופקית לחלוטין ועל כן אפשר ורצוי להשכיב את התינוק בשיפוע עולה (כשהראש גבוה מהרגליים) בדרכים שונות- על החזה של ההורה, על ברכי ההורה, על משטח הפעילות עם תוספת הגבהה, כפי שניתן לראות בתמונות.



ניתן להקטין את הזווית, ע"י קירוב הברכיים לחזה, ככל שהתינוק יותר מתקשה

רצוי לתרגל באופן סימטרי, כאשר בכל פעם רגל אחרת מונחת עליונה

לא לשכוח לשבת עם גב תמוך, גם ההורים חשובים :)

ניתן גם לגלגל מגבת או להניח קלסר מתחת למשטח הפעילות על מנת להשיג תוצאה דומה

כמה?

השאיפה היא שהתינוק יבלה את רוב זמני הערות בשכיבה על הבטן. בהתחלה זמני השכיבה על הבטן מאוד קצרים, מספר דקות בלבד, אך נצפה שככל שיגדל הזמנים יתארכו והשהייה על הבטן תתאפשר ללא קושי מיוחד.

אם אתם מקפידים להשכיב את התינוק על הבטן והוא בן 4-6 חודשים ושמתם לב שהוא לא מרים את הראש והחזה לגובה או שזמן השכיבה על הבטן נשאר קצר ולא מתארך- מומלץ לפנות להערכה של פיזיותרפיסטית התפתחותית.


חשוב לייצר לתינוק חוויה חיובית בזמן השכיבה על הבטן, תינוק שבוכה נחזיר לגב למספר דקות ואז ננסה בשנית להפוך לבטן. מומלץ ללוות את השכיבה על הבטן בשירים, משחק מותאם וזמן איכות עם ההורה. אם התינוק בכל זאת מסרב לשכב על הבטן השתמשו בשיפועים על מנת להקל עליו.


התפתחות סימטרית:

ישנה חשיבות גדולה בהתפתחות סימטרית של תינוקכם, ולכם כמטפלים העיקריים בתינוק יש השפעה גדולה על כך. בהתנהלות היומיומית שלכם ובכלים פשוטים ליישום תוכלו לעודד את ההתפתחות הסימטרית של התינוק. תפקוד סימטרי מעודד התפתחות מוטורית וקוגנטיבית תקינה. נצפה לראות התפתחות סימטרית במנח הראש, השגת אבני הדרך ההתפתחותיות (כמו היפוך), משחק והושטת ידיים.


בחודש הראשון התינוק עוד מתקשה לסובב בחופשיות את ראשו מצד לצד, בעקבות צורת הראש המאורכת והשליטה הראשונית שיש לתינוק על גופו ושריריו. בשל כך, נרצה לוודא שהתינוק מפנה את מבטו לשני הצדדים באופן סימטרי לאורך היום.

איך נעשה את זה?

סביבה- הציעו גירויים מימין ומשמאל באופן סימטרי, במידה והתינוק מתעניין במיוחד באחד מהצעצועים הקפידו להניח אותו כל פעם בצד אחר. רוב התינוקות מתעניינים מאוד בקירות לבנים וחלונות, השתדלו להשכיב אותם כך שהקיר או החלון יהיו מצד אחר בכל פעם. במידה והתינוק ישן לצד מיטתכם, ניתן להניח אותו כל לילה כשראשו לצד אחר- תינוקות רבים מסובבים את ראשם לכיוון קול ההורה וכך תוכלו לעודד אותם בקלות להתנסות בסיבוב הראש לשני הצדדים.

טיפול- כיוון שלכולנו צד מועדף, באופן אוטומטי נבחר להאכיל על יד קבועה או להניח את התינוק תמיד על אותה כתף. מנחים אלה מעודדים א-סימטריה אצל התינוק ומומלץ לנסות כמה שיותר לגוון עבורו את התנוחות בהן שוהה עלינו. טכניקה נהדרת לעידוד סימטריה הינה הנחת התינוק על הברכיים של ההורה כשהוא פונה אליכם (ראו תמונה). בשיטה זו תשיגו גם מנח ראש ניטרלי, בקו האמצע של הגוף ובנוסף, זהו מנח נהדר ליצירת קשר עין עם התינוק ובהמשך עידוד קירוב ידי התינוק זו אל זו ואליכם, כצעד ראשון להושטת יד ותפיסת חפצים.



הכל חייב להיות סימטרי?

אין צורך להילחץ. השתדלו לחשוף את התינוק למנחים סימטריים במהלך היום כאשר אתם פנויים לכך, אך אין צורך לתעד כמה דקות התינוק היה עם הראש לכל צד או "לעבוד" בשמירה על הסימטריה. אם זיהיתם שלמרות שההתנהלות הכללית שלכם מעודדת סימטריה קיימת לתינוק העדפה ברורה להפניית מבט לכיוון אחד מומלץ לפנות להערכה של פיזיותרפיסטית התפתחותית.

יש לציין כי באופן טבעי ישנה רכישה של תנועה (למשל היפוך מגב לבטן או סיבובי ציר) דרך צד אחד אך יש לשים לב שתוך כחודש התינוק מתחיל לבצע את התנועה החדשה גם דרך הצד השני.


א-סימטריה צווארית:

א-סימטריה צווארית הינה תופעה שהתינוק יכול להיוולד איתה או שתתפתח בחודשים הראשונים לחייו. מדובר בסיבוב (הפניית מבט הצידה) או/ו הטייה (אוזן קרובה לכתף) של הראש לצד קבוע.

חוסר הסימטריה יכול לנבוע ממגבלה הקיימת בשריר, מצב המכונה "טורטיקוליס" או מהעדפה תנוחתית ללא כל מעורבות שרירית.

אם יש לכם ספק או דאגה הקשורים למנח הצוואר של תינוקכם פנו לקבלת חוות דעת של פיזיותרפיסטית התפתחותית בהקדם, ככל שהטיפול מוקדם יותר כך יעילותו גבוהה יותר.

לא תמיד קל לזהות את הסיבוב או ההטייה בצוואר. סימן שיכול לכוון אתכם לכך שיש א-סימטריה צווארית הוא השטחה אחורית של הגולגולת. סימן נוסף הוא שבהסתכלות על רצף תמונות של התינוק תראו שהוא תמיד באותה תנוחה.


אבני דרך התפתחותיות:

בשנה וחצי הראשונות לחייו התינוק ילמד תנועות ותנוחות רבות כמו: היפוך מהבטן לגב או להיפך, הושטת ידיים לצעצוע או זו אל זו, סיבובי ציר בשכיבה על הבטן, התקדמות במרחב בזחילה, התיישבות, עמידה והליכה. קיימים בספרות המקצועית טווחי זמנים ממוצעים להשגת כל אבן דרך אך חשוב לזכור כי לכל תינוק יש את הקצב ההתפתחותי שלו.

אם יש לכם חששות בנוגע לרכישת אבני הדרך של תינוקכם מומלץ לפנות להערכה של פיזיותרפיסטית התפתחותית.


קווים כלליים ברכישת אבני הדרך הראשונות:

סביב גיל 4 חודשים נצפה לראות תינוק שמתנסה בהושטת ידיים לצעצועים. כדי שהתינוק יוכל להתנסות בכך רצוי שהצעצועים יהיו תלויים מעליו (למשל באוניברסיטה) אך לא בגובה רב אלא קרובים לבית החזה שלו.

סביב גיל 6 חודשים נצפה לראות היפוך לצד אחד (מהבטן אל הגב או להיפך), על מנת לעודד היפוך רצוי לגלגל את התינוק בין הבטן לגב דרך המשטח (כבר מגיל צעיר) ולא להרים אליכם ולהניח על המשטח על הגב או על הבטן.

סביב גיל 7-10 חודשים נצפה לראות את התינוק מתחיל להתקדם במרחב בזחילה, כאשר זחילה יכולה להיות על הגחון (לרוב באופן לא סימטרי, וזה תקין) או על שש. סביב רכישת הזחילה נצפה לראות שכיבה על הבטן במנח אווירון (ידיים ורגליים באוויר), סיבובי ציר בשכיבה על הבטן ולפעמים גם זחילה לאחור. מיומנויות אלו חשובות ותקינות ומהוות חלק מהלמידה המוטורית.


קיימים מיתוסים רבים בנושאי ישיבה עמידה והליכה ואיפה ההורה נכנס בדרך להשגת אבני דרך אלו.

מכיוון שמדובר בנושא שיש להעמיק בו בחרנו שלא לפרט בפוסט הזה על אבני הדרך המתקדמות הללו.


ההתפתחות של התינוק בשנה הראשונה ובחודשים הראשונים היא מדהימה ומתרחשת מעצמה. עלינו ההורים לספק לתינוק את התנאים המיטביים להתפתחותו, להציע לו גירויים, ואת השאר הוא יעשה בעצמו. אם אתם מזהים קשיים או עיכוב בהתפתחות התינוק, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ והערכה במכון להתפתחות הילד.

בהצלחה ובהנאה ושנה טובה!

רונה וחן.


מוזמנות ליצור קשר בכל שאלה:

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.

483 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page