top of page

Hips Don't Lie - בדיקת מפרקי הירך בילודים

DDH- Developmental dysplasia of the hip

או:

דיספלזיה התפתחותית במפרקי הירך

אמאלה, איזה שם מפוצץ.


מה זה בכלל?

מדובר בטווח רחב של ליקויים בהתפתחות מפרקי הירך בילודים, החל בחוסר יציבות במפרק, תת פריקה ופריקה של מפרקי הירכיים.


איך בנוי מפרק הירך?

מפרק הירך הוא מפרק במבנה של מכתש ועלי, כדור ושקע ( עצם הירך הארוכה, בעלת כדור בקצה שלה, מתחברת לאגן בשקע המיועד לה). לעיתים בילודים עצמות הירך לא ״יושבות״ טוב בשקע שלהן (תת פריקה או פריקה) או שהמבנה עצמו של הירך לקוי (דיספלזיה), וזה ישפיע על התפתחות המפרק כולו- הירך והאגן.


גורמי סיכון

גורמי הסיכון הנפוצים הם היסטוריה משפחתית עם בעיות דומות, וגם מצג עכוז, יותר בנקבות.

יש חשיבות רבה באבחון מוקדם של התופעה, ולכן כל ילוד ייבדק עוד בבית החולים ע"י רופא/ת ילדים על מנת לקבוע האם המפרק יציב, לא יציב או שיש פריקה. הבדיקה היא בדיקה ידנית וכוללת הנעה של מפרקי הירך בכמה כיוונים.


אבחון וטיפול

האבחון המוקדם חשוב על מנת להתחיל בטיפול מוקדם. טיפול מגדיל את הסיכוי להתפתחות תקינה של המפרק ומקטין את הסיכוי לסיבוכים במפרק בגיל מבוגר יותר.

ברוב המקרים, אם בבדיקת הילוד זיהו שיש חוסר יציבות במפרקי הירך, אבל אין פריקת ירך, חוסר היציבות תיפתר ספונטנית עד גיל שישה- שמונה שבועות. במקרה שלא, ניתן יהיה לאתר את הפתולוגיה בבדיקת אולטרסאונד, וזו הסיבה שכל תינוק מופנה לבדיקה כזו בגיל שישה שבועות. אין מספיק מחקרים בתחום שמוכיחים את תרומת בדיקת האולטרסאונד לאבחון ולטיפול מוקדם, אבל ההמלצה היא עדיין לבצע את הבדיקה לכל תינוק.


מנחים מומלצים בירך לטובת התפתחות תקינה של המפרק

מנחים שבהם יש הרחקה של הירכיים (פישוק בין הרגליים) הם המנחים המועדפים לטובת התפתחות תקינה של מפרקי הירך. מומלץ להימנע מהשכבת התינוק על הצד, מה שיוצר קירוב של הירכיים (הצמדת רגליים), לפחות עד לתוצאות בדיקת האולטרסאונד בגיל שישה שבועות. מאותה סיבה, רצוי להימנע ממנח ערסול בתוך מנשא. אל תיבהלו, מותר לערסל תינוקות, אבל עדיף לעשות זאת כשהתינוק אצלנו בידיים, ואנחנו יכולים להרגיש כמה אנחנו "מכווצ'צ'ים" אותו, על פני ערסול במנשא כשאין לנו שליטה על מידת הצמדת הרגליים זו לזו. 

אם תינוק אובחן כבעל לקות בהתפתחות מפרקי הירך, עד גיל חצי שנה- לרוב הטיפול יהיה ברצועות "פבליק", מעין סט רצועות שמלבישים לתינוק ושומרים על פישוק בין רגליו, בטווח מעלות מסויים. לא יותר מדי ולא פחות מדי. מעל גיל חצי שנה, לרוב יבצעו החזרה של המפרק ויגבסו בגבס ״ספייקה״ למשך כשלושה חודשים.


בואו נסכם רגע בקצרה-

דיספלזיה התפתחותית במפרקי הירך היא מצב בו מפרקי הירך מתפתחים בצורה לא תקינה. האבחנה נעשית בשני שלבים- מיד לאחר הלידה בבדיקת רופא/ה ידנית, ושישה שבועות לאחר הלידה בבדיקת אולטרסאוונד. הטיפול עד גיל חצי שנה הוא לרוב ברצועות "פבליק" ששומרות על פישוק בין רגלי התינוק, ומעל גיל חצי שנה לרוב יבצעו החזרה של המפרק ויגבסו. חשוב לאבחן מוקדם על מנת לטפל מוקדם ככל הניתן, ולהפחית סיבוכים במפרק בהמשך החיים.


ספרו לי, לקחתם את התינוק/ת שלכם לבדיקת אולטרסאונד בגיל שישה שבועות?

אני כאן לשאלות 🥰


DDH newborn hip dislocation dysplasia פריקת ירך התפתחות מפרק הירך תת פריקה

מקורות:

Shorter, D., Hong, T., & Osborn, D. A. (2011). Screening programmes for developmental dysplasia of the hip in newborn infants. Cochrane Database of Systematic Reviews, (9).


Vaquero-Picado, A., González-Morán, G., Garay, E. G., & Moraleda, L. (2019). Developmental dysplasia of the hip: update of management. EFORT open reviews, 4(9), 548-556.



 

לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


 

כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.


6 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page