top of page

איך מקדמים לידה?

עודכן: 9 בנוב׳ 2020

קבלו באהבה כמה טיפים לקידום הלידה, ועל הדרך אולי ננפץ איזה מיתוס או שניים.


התחילו הצירים ואת מחכה. עדיין בבית, אולי כבר יצאת לבית החולים, מה לעשות בינתיים?

1. לנשום

הדבר הכי חשוב והכי בסיסי הוא לשאוף ולנשוף, גם כשכואב, גם בזמן ציר. בזמן ציר אספקת הדם לרחם מעט פוחתת מכיוון שהרחם מתכווץ ולוחץ על כלי הדם שמזינים את העובר. זה תקין לחלוטין, מיד אחרי הציר הכל יתחדש, העובר לרוב בזמן הציר מאיץ את הדופק כדי לפצות על כך. אם את תקפידי לנשום זה יעשה רק טוב לך ולעובר. איך תזכרי לנשום? השמיעי קול בזמן ציר. זה אולי קצת משונה, אבל מה איכפת לך בעצם...? בתחילת הצירים מומלץ להשמיע הברות פתוחות (אההה) ובזמן הלחיצות להשמיע קולות "משחררי קיטור" כמו "ששש". בנוסף, יש קשר בין הלסת לרצפת האגן, לסת סגורה לרוב מקושרת בכיווץ שרירי רצפת האגן, ודווקא הרפיה של שרירי רצפת האגן תעזור לעובר להתקדם בתעלת הלידה, אז השתדלי לא להדק את השיניים...

2. להישאר בתנועה

מומלץ להישאר בתנועה על מנת לקדם את העובר בתעלת הלידה. אם את לא בלידה פעילה, השתדלי לא לשכב במיטה. תנוחי כמובן, מתי שאת צריכה, אבל אל תהפכי את המיטה לבסיס האם ;) אם יתאים לך, אפשר להתחבר למוניטור בעמידה, ויש גם מוניטור נייד, צריך רק לבקש. מנחים אנכיים עוזרים לקדם את הלידה, כח הכובד הוא חבר טוב שלך, משפיע על העובר ועוזר לו להתקדם. רכינה קדימה בגב זקוף מאפשרת תנועה חופשית של הסרעפת, מפנה מקום לאיברי הבטן ומאפשרת לעובר להתבסס באגן ולהתקדם בתעלת הלידה יותר בקלות. אפשר להישען על קיר, כיסא, מראשות המיטה, כדור פיזיו', מלווה, מה שנוח ובטיחותי.

3. למצוא תנוחה אסימטרית

שמעת פעם שהליכה ועליה וירידה במדרגות מזרזות לידה? זה חצי נכון. הרחם שלנו הוא אסימטרי, ולכן תנועתיות אסימטרית עוזרת לקדם את הלידה. אממה, אם המועד לא מתקרב והגוף שלך לא מוכן ללידה, אין סיבה לחשוש להשתמש במדרגות. להיפך, זה תרגול סבולת לב-ריאה חיובי (הכל בהתאם ליכולת ולהרגשה שלך). כשאת כבר עם צירים, אין צורך להתיש את עצמך בעלייה וירידה במדרגות, מספיק להניח רגל אחת על שרפרף נמוך או לעמוד בעמידת פסיעה, לשכב על הצד עם רגל אחת קדימה ומונחת על כריות (רצוי לשמור על הברכיים רחוקות אחת מהשניה). שילוב תנועתיות של האגן ב"שמיניות" במנחים הללו עשויה לעזור בזמן ציר. הליכה היא פעילות אסימטרית, שוב- אין צורך להקיף את בית החולים, אבל בחיבור לנקודה הקודמת- תנועה זה תמיד טוב.

4. בלידה, כמו בחיים, הקיפי את עצמך בחום ואהבה והפחיתי כאב:

אוקסיטוצין הוא הורמון המכונה "הורמון האהבה". בהקשר הלידה הוא מעודד כיווץ של הרחם= ציר. צירים יעילים הם צירים שעוזרים לקדם את העובר בתעלת הלידה, ואחד המרכיבים שעוזרים ליצירת ציר יעיל הוא התכווצות הרחם בעוצמה מספקת. תוכלי לעודד הפרשת אוקסיטוצין בדרכים פשוטות, בחום ואהבה- החשיכי את החדר, השמיעי ברקע מוזיקה שנעים לך לשמוע, הקיפי את עצמך במי שעושה לך טוב (ומי שלא בא לך בטוב לא מוזמן, מותר לך, את יולדת!), אפשר להפיץ ריח נעים בחדר עם דיפיוזר חשמלי (לא עם קטורת בחדר הלידה, זה אסור). ומה בנוגע לאדרנלין? אדרנלין הוא הורמון קריטי בלידה מכיוון שהוא שומר עלייך עירנית ומוכנה לפעולה, עד רמה מסויימת. יותר מדי אדרנלין יגרום להפחתה בהפרשת האוקסיטוצין שכל כך חשוב בלידה. אדרנלין מופרש בחסות סטרס, וכאב הוא גורם משמעותי לסטרס. ישנן דרכים רבות להתמודד עם כאב בלידה, אחת מהן היא אילחוש אפידורלי שלרוב נהוג לחשוב שמעכב את הלידה, אך לפעמים הוא דווקא מקדם את הלידה מכיוון שהוא מקל מאוד על הכאבים ורמות האדרנלין בדם יורדות= יותר אוקסיטוצין= כיווץ רחם יעיל.

5. לנוח בין הצירים

לידה היא תהליך, לידה ראשונה היא לרוב תהליך ארוך, נצלי את הזמן בין ציר לציר על מנת לנוח ושימרי כוחות לשלב הלחיצות.

6. לזרום עם שינויים

מה שעבד לפני שעה, חצי שעה או אפילו בציר הקודם לא בהכרח יעבוד בציר הבא. שני תנוחות וטכניקות התמודדות עם הכאב על מנת לצלוח את זמן הצירים ולהגיע לשלב הלחיצות עם כוחות.

לשחרר!

בזמן הלידה המוח החושב, הטרוד, מנתח הנתונים, המתכנן- לא מקדם את הלידה. נסי להתמקד בללדת, לעבור ציר ועוד ציר, ללחוץ כשצריך. כשהצירים נסבלים, את יכולה אפילו לצפות בפרק של סידרה קלילה (בתנועה ;), להסתובב קצת בקניון, לא להטריד את עצמך במחשבות ולא לתזמן כל ציר וציר. השאירי את התיזמונים והדאגות למלווה שלך. ובכלל, השאירי למלווה את כל התפקידים והמשימות לעת הזו, כמו למשל- להגיד למיילדת אם אתם מעוניינים ברחצת התינוק לאחר הלידה או לא, להגיד לרופאים אם את מעדיפה לידה טבעית, איזה סוג של אילחוש כאב מתאים לך וכו' וכו'. ספרי למלווה מה שחשוב לך מראש כדי שתוכלי להשתחרר מכך בלידה.


לידה קלה, בריאה ומוצלחת!


רוצה לשמוע עוד? מוזמנת לתאם איתי סדנת הכנה ללידה פרטית ומותאמת אישית.

אני זמינה לכל שאלה בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.




כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.

70 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page