top of page

הכנה להורות: עייפות

עודכן: 8 בנוב׳ 2020

מכירה את הסיסמה ״תישני כשהוא ישן״? אז זהו, שלא. הורות לגוזלים קטנטנים מביאה איתה הרבה מאוד עייפות. אין מצב שישאלו אותך מה שלומך והתשובה לא תכלול איזו התייחסות לכמה זמן ישנת או לא ישנת בלילה (יותר מה״לא״ של המשפט). לפני שתהפכו להורים בטח תשאלו את עצמכם ״מה הבעיה לישון שעתיים?״, אבל אחרי הלידה תגלו שזה אתגר בפני עצמו. יסמין ואני חושבות שאין דבר כזה הורות בלי עייפות, אז החלטנו לרכז לכן את הטיפים שלנו להתמודדות, בפרק בשלישי בסדרת #הכנהלהורות. מוכנות?


את אחרי לידה, הגוף עייף, את עייפה, ההורמונים מתחילים מפל של שינויים ויש גם גוזל קטן בחיבור אינטנסיבי אלייך. איך עברה הלידה? כמה זמן נמשכה? וגינלית או קיסרית? עם אפידורל? יש תפרים? התערבויות אחרות?

כל אלה עשויים להשפיע על ההחלמה והשיקום של הגוף, על הכאבים שיופיעו בתקופה הקרובה ועל התפקוד שלך.

קשה לך לתפקד.

נשאלת השאלה: היכן הקושי? האם נובע מכאבים פיזיים? האם מאתגרים רגשיים או בכלל לחצים שאת מרגישה מהסביבה? יכול להיות שאת מרגישה שאת לא מתפקדת ״כמו פעם״, אבל אחרי הלידה אין יותר ״כמו פעם״, יש מצב חדש.


את כל הנושאים הללו ניתן לפרוט לפרטי פרטים ולשאוב מהם את ההתנהלות המיטבית, כל אחת ומה שמתאים עבורה. עם כל זה בראש, נצלול לנושא העייפות.

טיפ ראשון: נשימה

זה טיפ שחוזר על עצמו ולא סתם. קחי אוויר. שהעולם יעצור לרגע, תזכירי לעצמך שזה חלק מהעניין ואת צריכה להסתגל לשגרה חדשה, כזו שכוללת בתוכה הרבה אתגרים. כל מי שגר איתך וקרוב אלייך גם צריך להסתגל. אם יש עוד ילדים בבית זה בסדר גמור ואפילו מומלץ לשתף אותם שאמא עכשיו נחה אחרי שהביאה לעולם חיים חדשים. עייפות אחרי לידה היא נושא אוניברסלי, תהיי בטוחה שאת לא לבד בעניין.


טיפ שני: זו לא רק עייפות

העייפות מעצימה את כל המכאובים, הפיזיים והרגשיים. התייחסנו בפוסט הקודם לעניין התפרים שמצריכים טיפול והתייחסות, ויש עוד שלל תופעות כמו כיווצי הרחם וכאבים באזור האגן. אם את מניקה, ניתן לבחון תנוחות הנקה שיאפשרו לך לנוח תוך כדי, ויעמיסו פחות על הגוף (להביא את התינוק אלייך ולא להתכופף אליו, להיעזר בכריות לתמיכה). כדי שלא תהיי בלחץ אם את נרדמת תוך כדי הנקה, אפשר לבקש שיהיה איתך מישהו להשגחה. בהיבט הרגשי, מחסור בשינה קשור לדיכאון אחרי לידה, ושינה של שעתיים רצופות מפחיתה את הסיכון לכך. בקשי עזרה כדי לישון יותר. שמישהו יהיה בבית בזמן שהגוזל ישן, כדי שבאמת תוכלי לישון כשהוא ישן. בקשי ממי שאת סומכת עליו ותוכלי באמת לשחרר ולישון, בחדר חשוך ושקט, לבד. גם אם לא תירדמי- אל תצאי מהחדר, נסי לנוח.


טיפ שלישי: הדשא של השכן לא מעניין

הורים טריים הם ״טרף קל״. תחת מעטה העייפות, הכל נשמע יותר נורא או יותר מדהים. תינוק בן שבועיים שישן לילה שלם, ושלך לא? זהו, חרב עולמך. רגשות אשם צפים וממלאים אותך ואת מיד מפקפקת ביכולות האימהות שלך. אנחנו נוטות להאשים את עצמנו מהר מדי, במיוחד בנושא שינה, השינה של הגוזל וכתוצאה ישירה מכך השינה שלנו. אנחנו ממליצות בחום על קריאה ביקורתית של כל התוכן שקיים בעולם שינת התינוקות.


טיפ רביעי: חלוקת תפקידים מחודשת בבית

מטלות הבית יכולות לחכות! לחלופין, מומלץ לדבר עם בן/בת הזוג ולחלק ביניכם את המשימות ככה שהכמות שאת לוקחת על עצמך היא הגיונית עבורך (זה שונה בין כל אחת ואחת, וזה בסדר!). תזכרי שאת במשכב לידה, וכל מה שמהווה יותר מאמץ ממה שהטיפול בתינוק דורש- עובר לגורם אחר. למשל, אפשר שיניחו בשבילךאת סל הכביסה הכבד ליד חבל הכביסה, ואת רק תיתלי. אפשר לבקש עזרה מהמשפחה, מהשכנים או להביא עזרה בתשלום. אם יש ילדים גדולים אפשר לשלב גם אותם במטלות.


טיפ חמישי: תכנון יומי

כשאת קמה בבוקר, בהתאם ללילה שהיה, לתחושה שלך כעת, לידיעה אם יש או אין עזרה, החליטי כמה דברים מתאים לך לעשות היום ומהם אותם דברים (היי! אפשר גם להחליט שאת ״רק״ נחה ומטפלת בגוזל, זה ממש לא רק!) הצבת יעדים מציאותיים לתפקוד ישפרו את תחושת התפקוד שלך וגם יהיו מותאמים אלייך כך שלא יעיקו ויגבירו את העייפות. אנחנו ממליצות להשתדל להקפיד על טיול יומי- לצאת בכל יום מהבית. להתלבש, להסתרק, לנשום אוויר. גם אם ייקח לך שלוש שעות לצאת מהבית, כי בדיוק כשרצית לצאת פתאום צריך להחליף חיתול, ואז להאכיל, ואז להרדים… זה שווה את זה.



אלו הטיפים שלנו עבורכן. נסו ליישם וספרו לנו איך זה הולך. אנחנו מקוות שהטיפים האלו גם יעזרו לכל האמהות העייפות שבקהל להרגיש קצת יותר נורמליות, כי זה מה שאתן נורמליות.


ניסית? שתפי אותנו. אהבת? שתפי חברות. ב-❤️ יסמין וחן.


לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


יסמין עובדת עם אמהות ואבות שחשים קושי סביב ההורות (ילד ראשון וגם לא ראשון) בריפוי בעיסוק. מוזמנים ליצור קשר לקביעת פגישה בטלפון: 0509041990 ולעקוב באינסטגרם jasmin.bar.yosef


 

כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.

17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page