top of page

הנקה בעידן ״קורונה״

עודכן: 9 בנוב׳ 2020

אירגון הבריאות העולמי, WHO, פירסם השבוע סקירה מדעית בנושא הנקה בצל הוירוס ״קורונה״, המבוססת על תיאורי מקרה שנאספו מאז התפרצות המגיפה. הסקירה כוללת מידע כל כך חשוב, על הנקה בכלל, ועל הנקה בתקופה טרופה זו, שפשוט הייתי חייבת לכתוב לכן את עיקרי הדברים גם פה.


הסקירה נפתחת באמירה חשובה, גם ללא קשר לקורונה- הנקה היא אבן הפינה להישרדות, תזונה והתפתחות של ילדים ופעוטות, וכן של בריאות האם. ארגון הבריאות העולמית ממליץ על הנקה בלעדית עד גיל 6 חודשים, ועל המשך הנקה לצד תזונת מוצקים עד גיל שנתיים ומעבר לכך.

כאשר מתלבטים בשאלה האם להפריד בין אם חולת קורונה לתינוק שלה, שזה עתה נולד, יש לקחת בחשבון לא רק את יתרונות ההנקה, אלא גם את ההשפעות החשובות של מגע עור לעור ומה שמכונה ״אפס הפרדה״, או במילים אחרות- חשיבות האם עבור תינוקה.


המלצות אירגון הבריאות העולמי:

האירגון ממליץ לעודד אמהות אשר חולות בקורונה, או שיש חשד שחלו בוירוס, להתחיל או להמשיך להניק. נכתב שהיתרונות של הנקה עולים על פוטנציאל הסיכון בהדבקה בוירוס.

יש לאפשר לאמהות להישאר יחד עם תינוקן, ביום ובלילה, ולעודד מגע עור לעור, במיוחד מיד אחרי הלידה ובעת ביסוס ההנקה. זאת בין אם הן חולות או חשודות כחולות בקורונה, ובין אם לא.


מה אומרים המחקרים הקיימים בנושא?

נבדקו 46 צמדי אמהות וילודים. לאחר בדיקת נוכחות הוירוס בצמדי האמהות והילודים, כל האמהות הנבדקות היו נשאיות של הוירוס קורונה, בעוד ש- 13 ילודים היו חיוביים.

הוירוס החי לא זוהה באף דגימת חלב אם שנלקחה מהאמהות. חלקיקי וירוס נמצאו בדגימות חלב של 3 אמהות מתוך 46 הנבדקות. מתוך 3 האמהות הללו, תינוק אחד נמצא חיובי לקורונה. אין אפשרות לדעת אם מקור ההדבקה היה חלב האם, מגע בין האם לילוד או הסביבה הקרובה של הילוד.

באחד המאמרים שנכללו בסקירה, נמצא שב-12 מתוך 15 דגימות חלב אם קיימים נוגדנים לוירוס קורונה. לא ניתן לדעת מה טיב ההגנה שהנוגדנים הללו מספקים.


אז מה למדנו מכל המספרים?

בסקירה מוסבר שמכיוון שלא אותר וירוס חי בחלב אם, אלא חלקיקי וירוס, ההנחה היא שהסיכוי להדבקה באמצעות הנקה הוא נמוך (כלומר במעבר הוירוס בחלב אם). כמו כן, יש לקחת בחשבון כי ידוע שסיכויי ההדבקה של ילדים הם נמוכים, וכי לרוב המחלה בילדים היא קלה יותר.

יעילות הנוגדנים שזוהו בחלב האם אינה ברורה, אך זוהו בחלב אם מרכיבים ביו-אקטיביים שמגנים על הילוד מזיהומים ואף משפרים את התפתחותו הנוירו-קוגניטיבית והחיסונית.

מודגשות בסקירה ההשפעות המיטיבות של מגע עור לעור וקירבה בין האם לילוד על תרמו-רגולציה (שמירה על טמפרטורת גוף מיטבית), רמות הסוכר בדם, התקשרות אם-ילוד, דפוסי שינה טובים, ועוד. עבור האמהות, להנקה יש אפקט מגן מפני סרטן השד, וכן הגנה מסויימת מפני סרטן השחלה וסוכרת מסוג 2.


הסתייגויות

עדיין לא ברור אם הוירוס יכול או לא יכול להיות מועבר בחלב אם. הסיכון בהדבקה המבוסס על שיטת ההאכלה (למשל עם או בלי מסכה) לא נבדק לעומק.


מסקנות הסקירה

נכון להיום, אין מספיק מידע על מנת לקבוע כיצד והאם הוירוס עובר בחלב אם. בילודים הסיכון להדבקה בוירוס הוא נמוך, ואם התרחשה הדבקה לרוב המחלה היא קלה או ללא תסמינים. להימנעות מהנקה ולהפרדה בין האם לילוד עלולות להיות השלכות משמעותיות.

בנקודת הזמן הזו נראה שההגנה שמספק הקשר בין האם לילוד ומספקת ההנקה, עולה בחשיבותה על הסיכון בהדבקה.

יש להקפיד על אמצעי זהירות והגנה על מנת להימנע מהדבקת הילוד ע״י האם או סביבתו באמצעות מגע וקירבה.

על פי המידע הקיים, אירגון הבריאות העולמי ממליץ על התחלת או המשך הנקת ילודים ופעוטות, גם לאמהות אשר חשודות כחולות או חולות מאומתות בקורונה.


שנהיה בריאים!




לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.

91 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page