top of page

כל מה שצריך לדעת על דיקור מי שפיר

שאלת את עצמך בהריון אם לעשות דיקור מי שפיר או לא? הפוסט הזה בשבילך.

דיקור מי שפיר הוא בדיקה פולשנית בהריון בה אוספים מי שפיר כדי לבדוק את המטען הגנטי של העובר.


בבדיקה מחטאים היטב את הבטן, מחדירים מעין מחט לרחם כך שתגיע למי השפיר ומוציאים דגימה קטנה של מי שפיר. את החדרת המחט עושים היום, בארץ לפחות, תחת שיקוף (אולטרסאונד), כך שרואים שלא פוגעים בשלייה או בעובר חלילה.


איך בודקים את דגימת מי השפיר?

את מי השפיר אפשר לנתח בכמה דרכים. עד לא כ"כ מזמן הבדיקה הגנרית הייתה בדיקת קריוטיפ, בה מסדרים את הכרומוזומים לפי זוגות (יש לנו עשרים ושלושה זוגות). ניתן להבחין כך אם יש מוטציה גנטית גדולה כמו טריזומיה- שלישיית כרומוזומים במקום זוג. זה מה שקורה בתסמונת דאון, למשל.


היום הבדיקה הגנרית היא הצ'יפ הגנטי. זה ניתוח יותר מתקדם של החומר הגנטי שמאתר מוטציות קטנות יותר על גבי הכרומוזומים עצמם. התוצאות של הצ'יפ יכולות להיות חד משמעיות, אם איתרו מוטציה בגן שיודעים בדיוק לאיזו תסמונת היא מובילה. התוצאות יכולות להיות גם מאוד מבלבלות, אם המוטציה פחות מוכרת. למשל, אפשר לקבל תשובה שיש סיכוי של עשרים אחוזים לתסמונת כלשהי.


יש אפשרות לניתוח עוד יותר ספציפי ומתקדם שנקרא אקסום, בדיקה שמבוצעת פחות בשגרה כי העלות שלה מאוד גבוהה. משתמשים בה בעיקר לאיתור בעיות קטנות מאוד בגנים כמו שחלוף של גן או חלק מהגן בין כרומוזומים, כשיש לכך אינדיקציה.


ומה עושים עם התוצאות?

אתם לא נשארים לבד עם התוצאות. עוברים ייעוץ גנטי לפני הבדיקה וגם אחריה אם יש צורך, ומומחים גנטיים יעזרו לכם לקבל החלטה. כמובן שבסופו של דבר, כמו ההחלטה אם לבצע את הדיקור מלכתחילה, ההחלטה על המשך ההריון היא לגמרי שלכם.


אז למה בכלל לעבור את ההליך הזה?

הסיבות הנפוצות לביצוע הדיקור:

🧪מעל גיל 35.

🧪ממצא חריג במהלך ההריון הנוכחי או הריון קודם.

🧪נשאות של מחלה גנטית.

🧪בעיה/ רקע גנטי במשפחה שדורשים התייחסות.

🧪רצון האישה.


קצת על הסיכונים שבבדיקה

אם את שוקלת לבצע את הדיקור מאחת הסיבות הללו, אני בטוחה ששאלת את עצמך מהם הסיכונים שבבדיקה?

אז כן, יש סיכון בבדיקה. מה הסיכון בדיוק? שאלה טובה.

🤷‍♀️ באופן כללי הסיכונים העיקריים הם לאובדן ההריון, זיהום או דימום. בגדול..

🤷‍♀️ פעם דיברו על סיכון להפלה בסבירות של 1:200.

🤷‍♀️ מחקרים היום דנים בסיכון הרבה יותר נמוך לאובדן ההריון, והספרות המקצועית מדברת על סיכון בטווח שבין 1:300 ל- 1:1000, לבין סיכון לא משמעותי סטטיסטית. הסיכון שלרוב נאמר לאישה לקראת הבדיקה הוא 1:1000.


אממה...? הכל תלוי איך מסתכלים על הנתונים:

🤷‍♀️ אם משווים קבוצת נשים שביצעה את הדיקור לקבוצת נשים שלא ביצעה- סטטיסטית יש יותר סיכון לאובדן הריון למי שמבצעת את הדיקור לעומת מי שלא.

🤷‍♀️ אם משווים את שתי קבוצות הנשים, ומתייחסים בהשוואה רק לנשים באותה רמת סיכון (סיכון בהריון/ סיכון לסיבוכים), הסיכון לאובדן ההריון אחרי הבדיקה הופך ללא משמעותי סטטיסטית.

🤷‍♀️ באף מחקר לא התייחסו למיומנות הבודק בתור פקטור להשוואה, כשההנחה הרווחת היא שיש משמעות רבה למיומנות והניסיון של מי שמבצעים את הבדיקה בפועל. בישראל מבצעים המון דיקורי מי שפיר, כך שהבודקים מאוד מיומנים.


מה עוד כדאי לקחת בחשבון?

בארץ מבצעים את הבדיקות באזורים סטריליים, מחטאים את הבטן היטב, בוחרים את שבוע ביצוע הדיקור כך שיפחית את הסיכון (ביצוע בשבוע מוקדם מעלה את הסיכון לסיבוכים), ומשתמשים באולטרסאונד לטובת הנחיית המחט בזמן ביצוע הדיקור.


יש רופאי ורופאות נשים שיסבירו שהסיכון בבדיקה נמוך מהסיכוי לאתר מוטציה גנטית.


אז מה בתכלס, לעשות או לא?

אני לא מחליטה בשבילכן :)

קחו את הנתונים, את התאוריות, את הסטטיסטיקות.

חברו אותם להריון הספציפי שלכן, הרקע שלכן, רמת הסיכון שלכן.

התייעצו עם גורמים רפואיים מוסמכים, שמכירים אותך, את ההריון שלך ואת הרקע שלך. מזכירה שאני פיזיותרפיסטית ומדריכת הכנה ללידה ולא רופאה, כן?

לבסוף קבלו את ההחלטה הכי טובה עבורכם.


פנויה לשאלות באהבה 🥰



דיקור מי שפיר, הריון, בדיקות בהריון


לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


 

כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.


7 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page