top of page

שינויים פיזיולוגיים בהריון

השינויים שהגוף שלנו עובר בהריון תמיד מדהימים אותי.

אנחנו כל הזמן משתנות, לפעמים נדמה (ואולי לא רק נדמה) שההורמונים מנהלים אותנו. במיוחד בהריון.


יש כמובן את השינויים הנראים לעין, כמו שתוכלו לראות בתמונות (כשהייתי בהריון עם הנסיכה-חיים-של-אמא).

תכלס, מתחוללת לנו ממש דרמה בפנים! בואו נעבור על העיקר ביחד:


👈🏼נתחיל, איך לא, ברחם! הרחם הוא איבר נוקשה וקטן בד"כ. בהריון הרחם מתרכך, קירותיו מתעבים ולאחר מכן מידקקים (משלושה ס״מ לכמה מ"מ בודדים), ונפח הרחם גדל מאוד. למה? טוב, זה די ברור, כדי להכיל עובר.


👈🏼צוואר הרחם מתרכך, יש שינוי באספקת הדם לצוואר ובהפרשות הנרתיקיות. בתוך הצוואר נוצר הפקק הרירי, מעיין בלעכ כזה במרקם של ג'לי, אבל בלעכ חשוב- הפקק מהווה מחסום מכאני לחיידקים ומספק עוד הגנה לעובר.


👈🏼בשחלות יש את הגופיף הצהוב שמשמר את ההריון. ממנו יצאה הביצית והוא מפריש הורמונים עד להיווצרות השילייה. השחלות גדלות בהשפעה הורמונלית.


👈🏼המטבוליזם עולה, התאים שלך משתמשים ביותר חמצן. צריכת החמצן עולה בעשרים אחוזים, הרוב הולך לרחם. את במאמץ גם כשאת במנוחה.


👈🏼תפוקת הלב עולה פי שניים החל משבועות 5-6 להריון. כן כן, בשלב כזה מוקדם הלב כבר עובד כפול. בלידה, בכל ציר כחצי ליטר דם נסחט אל הלב, ותפוקת הלב עולה בעוד חמישים אחוזים נוספים. המצב חוזר לנורמה כבר כשעה לאחר הלידה! מדהים, לא?


👈🏼הגוף שלך רוצה הרבה מים. יש צימאון יזום ע"י המוח כדי לספק עליה של עד שבעה ליטרים לשלייה ולזרם הדם שלך, כדי שתהיה לך רזרבה לשעת הצורך. הלחץ הפיזי על השלפוחית אולי נותן תחושה שעושים יותר פיפי, אבל המטרה של הגוף היא לאגור נוזלים. זה עלול לגרור לאגירת שתן מיותרת ולדלקות בשתן שעלולות להסתבך. חשוב שתהיי עירנית לכך.


👈🏼ריבוי הנוזלים מוביל לכך שהדם שלך מדולל ויש אנמיה פיזיולוגית.


👈🏼לחץ הדם שלך צריך לרדת בשליש הראשון בגלל הרחבת כלי דם, ונרצה שלא יעלה מעל 90/140 בכל ההריון. לפעמים יש ירידת לח"ד בשכיבה- הרחם לוחץ על כלי דם מרכזיים ולחץ הדם צונח. זה לא תמיד קורה ולא לכל אחת, ומותר לשכב על הגב בהריון. אם זה יקרה לך, את תרגישי חולשה, סחרחורת. שיכבי מיד על הצד. לא משנה איזה צד, אבל זה צריך להיות ממש על הצד כדי שמשקל העובר והמים וכו' יירדו מכלי הדם.


👈🏼דרכי הנשימה מתרחבות, יש גודש בדרכי הנשימה (תראו לי הריונית אחת שלא נוחרת כמו מילואימניק), העובר דוחק את הסרעפת וקשה להכניס אוויר (אין מקום), ובנוסף יש היפרונטילציה (אוורור יתר) יזומה ע"י המוח כדי לפנות את הפחמן הדו חמצני שפולט העובר.


👈🏼עלולה להיות לך דלקת חניכיים בגלל גדילה והתרחבות של כלי הדם בחניכיים. שווה ללכת לשיננית לפחות פעם אחת בהריון, ולבקר אצל רופא/ת שיניים אפילו בשלב תכנון ההריון.


👈🏼גם מערכת השריר והשלד מושפעת. האגן מתרחב בהשפעה הורמונלית ממש מתחילת ההריון. עלולים להתפתח כאבים שונים באזור האגן- ירך- גב תחתון. הם לא בהכרח ייגרמו מהשינויים המכאניים הברורים (חודש תשיעי, כבד...) אלא בכל שלבי ההריון, בהשפעה הורמונלית. אפשר ורצוי לפנות לטיפול, ויש איך לעזור. חבל שתסבלי.


👈🏼כמו ששמתן לב, יש פה הרבה שינויים! לכל דבר יש סיבה, היגיון, הגוף שלנו פשוט מופלא!


מי בקהל מתלהבת מהשינויים ולמי זה עושה קצת צמרמורת?

ספרו לי איך ההריון השפיע עליכן 🥰




לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


 

כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.


33 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page