top of page

תנוחות בשלב הראשון של הלידה: שלב ההתמודדות עם הצירים

בחברה המערבית, רוב הלידות מתקיימות בשכיבה על המיטה, אף על פי שלא הוכח שיש בכך תועלת ליולדת או לעובר. ב״לידה״ הכוונה היא לכל השלבים של הלידה- מרגע שמתחילים הצירים ועד לידת העובר והשלייה. כנראה שההרגל להיות בשכיבה במהלך הלידה נובע מכך שמנח השכיבה מאפשר גישה נוחה יותר לצוות הרפואי בבדיקות השונות (בדיקת פתיחה, מוניטור) ובלידת העובר. השכיבה לפעמים הכרחית לבטיחות היולדת בפרוצדורות רפואיות מסויימות, כמו עירוי או אפידורל. אם השכיבה אינה מכורח הנסיבות של הלידה, דעי שמחקרים מוכיחים ששימוש במנחים זקופים מקצרת את הלידה ומגדילה את הסיכוי ללידה נרתיקית ספונטנית. כלומר עמידה, הליכה, ישיבה וכריעה, בשלב הראשון שלך הלידה שבו את מתמודדת עם הצירים, יעזרו לך להקטין את הסיכוי ללידה מכשירנית (ואקום או מלקחיים) וללידה קיסרית.


בפוסט הזה אציג לכן תוצאות של מאמר סקירה איכותי ומעמיק שבדק:

מהי ההשפעה של מנחים שונים של היולדת בשלב הראשון של הלידה על מהלך הלידה, התקדמות הלידה, על האם ועל העובר?

כעת נצלול לפרטי המאמר ומה ניתן ללמוד ממנו.

השלב הראשון של הלידה: מתחילת הצירים ועד להשגת פתיחה מלאה

בשלב הראשון של הלידה מתרחשים תהליכים פיזיולוגיים שקורים בתיאום זה עם זה, ותוצאתם היא פתיחה ומחיקה של צוואר הרחם, ומוכנות הגוף ללידת העובר (השלב השני) והשילייה (השלב השלישי). השלב הראשון מתרחש באופן הדרגתי, על פני דקות עד ימים. גורמים רבים משפיעים על התקדמות השלב הראשון של הלידה, כמו למשל תדירות ועוצמת הצירים (ציר = התכווצות של הרחם), פקיעת שק מי השפיר (אם ומתי שנפקע), מיקום העובר ברחם וגודלו, תפקוד ומבנה השילייה, מבנה האגן וכן מצב האם הפיזי והנפשי (ה-well being).


מה נבדק במאמר?

המאמר עליו מבוסס הפוסט הוא מאמר סקירה ובו ניתוח נתונים מ-25 מחקרים קליניים שבדקו 5218 נשים בלידה. היולדות קיבלו הנחיות כיצד להתנהג בשלב הראשון של הלידה- להיות במנחים זקופים: הליכה, עמידה, ישיבה, כריעה, עמידת שש, או מנחים נמוכים: שכיבה על הגב, שכיבה על הצד, חצי שכיבה (שכיבה על מיטה כשמראשות המיטה מורמים). ההנחיות ליולדות התייחסו רק לשלב הראשון של הלידה. בשלב זה האישה בעיקר מתמודדת עם הצירים. אין במאמר התייחסות לשלב השני של הלידה (מפתיחה מלאה ועד ללידת העובר), שזהו השלב בו היולדת תצטרך ללחוץ (להרחבה בנושא הלחיצות לחצו כאן). בהגדרת ״מנחים זקופים״ מתייחסים גם לתנועה, כלומר השוו בין מנחים זקופים ותנועה ל״מנחים הנמוכים״ על המיטה.


״מנחים זקופים״, מה זה אומר?

יש המון אפשרויות שונות תחת הכותרת ״מנחים זקופים״. העיקרון הוא שמנחים זקופים מאפשרים מעבר מהיר וקל יותר ממנח למנח עם התקדמות הלידה. ניתן להשתמש במנחים אלו גם בבית וגם בבית החולים, גם בסלון וגם במקלחת, גם בפנים וגם בחוץ (למשל הליכה). כמו כן, ניתן לשלב אביזרים שונים כמו כדור פיזיו׳, ניתן לשלב תנועתיות שמקלה על כאב הצירים כמו סיבובי אגן, אפשר להישען על המלווה ויש גישה נוחה לעיסויים בגב התחתון או בכל מקום אחר ע״פ רצון היולדת.

במנחים הזקופים אנחנו מנצלות את כוח הכובד על מנת לעזור לעובר לרדת מטה ולהתברג באגן. ככל שראש העובר לוחץ יותר על צוואר הרחם, הצירים ישתפרו (בעוצמה, סדירות ותדירות), צוואר הרחם יתרכך והשלב הראשון של הלידה יושלם בהצלחה, בפתיחה מלאה.

במנחים זקופים יש סבירות נמוכה יותר להפעלת לחץ על כלי הדם הגדולים שבבטן, כלומר סבירות גבוהה יותר שתהיה אספקת דם מיטבית לאם ולעובר.

יולדת שנמצאת בתנועה לרוב מרגישה יותר בשליטה. תחושה של שליטה בסיטואציה עשויה להפחית את הצורך בשיכוך כאב.


מה מרוויחים ממנחים זקופים? (ע״פ תוצאות המחקרים)

התוצאות עבור נשים שהיו במנחים זקופים בשלב הראשון של הלידה, כלומר הליכה, עמידה, ישיבה, כריעה ועמידת שש, לעומת מנחים נמוכים (שכיבה על הגב, שכיבה על הצד, חצי שכיבה):


קיצור משך השלב הראשון של הלידה:

משך השלב הראשון בלידה משתנה מאוד מיולדת ליולדת, מלידה ללידה. במאמר מצאו שמנחים זקופים הובילו לקיצור משך השלב הראשון בכשעה ו-20 דקות, קיצור משמעותי מאוד בהתחשב בכך שכל ציר וציר דורש התמודדות לא פשוטה של היולדת. התמודדות ממושכת עם הצירים עלולה להוביל לתשישות אימהית, מה שלרוב יתבטא בהתערבות רפואית מוגברת בשלב השני של הלידה.

  1. בלידות ראשונות, השלב הראשון התקצר יותר, בכשעה ו-13 דקות, לעומת לידות חוזרות בהן היה קיצור של כחצי שעה.

  2. בנשים שהונחו לשבת או לשלב מנחים זקופים של ישיבה, עמידה, כריעה, עמידת שש, השלב הראשון התקצר בכשעתיים לעומת הנשים שהונחו לשהות במנחים נמוכים.

  3. בנשים שהונחו ללכת, השלב הראשון התקצר בכמעט 4 שעות לעומת הנשים שהונחו לשהות במנחים נמוכים.


סיכוי יותר גבוה יותר ללידה נרתיקית ספונטנית:

הסיכוי ללידה נרתיקית ספונטנית בשימוש במנחים הזקופים הוא 83%, לעומת 59% בשימוש במנחים נמוכים.

  1. הסיכוי ללידה נרתיקית ספונטנית עלה בלידה ראשונה כשהיולדת נמצאת במנחים זקופים בשלב הראשון של הלידה.

  2. הסיכוי ללידה נרתיקית ספונטנית עלה כשהיולדת הונחתה ללכת.


סיכוי יותר נמוך ללידה מכשירנית (ואקום/ מלקחיים):

שימוש במנחים זקופים מקטין את הסיכוי ללידה מכשירנית, ללא הבדל בין נשים בלידה ראשונה לעומת לידות חוזרות.


סיכוי יותר נמוך ללידה קיסרית:

ב-14 מחקרים שנכללו בסקירה והתייחסו ללידה קיסרית (על סמך 2682 נשים שנבדקו), הוכח ששימוש במנחים זקופים בשלב הראשון של הלידה מקטין את הסיכוי ללידה בניתוח קיסרי.


פחות כאב

  1. יש סיכוי נמוך יותר לשימוש באפידורל בשימוש במנחים הזקופים.

  2. נשים שהיו במנחים נמוכים דיווחו על רמות כאב גבוהות יותר בפתיחה של 4 ס״מ ובפתיחה של 8 ס״מ של צוואר הרחם.


פרמטרים נוספים:

  1. סבירות נמוכה יותר לאשפוז בפגייה של תינוקות שנולדו לנשים שהשתמשו במנחים זקופים- על סמך מחקר אחד בלבד שבו נבדקו 200 נשים.

  2. לא היה הבדל בין נשים שהשתמשו במנחים זקופים לנשים שהשתמשו במנחים נמוכים במספר פרמטרים, כולל משך השלב השני של הלידה ופרמטרים הנוגעים לבריאות האם והעובר/ ילוד, ולתחושת ה-well being של היולדת.


בואו נסכם את הכל בקצרה

נשים שהשתמשו במנחים זקופים בשלב הראשון של הלידה חוו שלב ראשון קצר יותר, סיכוי נמוך יותר ללידה קיסרית, רמות כאב נמוכות יותר וסיכוי נמוך יותר לשימוש באפידורל, יותר לידות נרתיקיות ספונטניות ופחות לידות מכשירניות.

ההמלצה המתבקשת היא שנשים יהיו בתנועה וישתמשו במנחים זקופים לבחירתן (כמו הליכה, עמידה וישיבה), בשלב הראשון של הלידה, מכיוון שזה עשוי להאיץ את התקדמות הלידה ולהפחית את הסיכוי להתערבות רפואית בלידה. חשוב לקחת בחשבון שכדי להישאר בתנועה ולשנות תנוחות, היולדת לרוב צריכה תמיכה מתמשכת ע״י המלווה, המיילדת או הדולה, אך זה מגדיל את הסיכוי ללידה נרתיקית ספונטנית.


זה הזמן להתחיל להתכונן :)

ניתן ללמוד את העקרונות לקידום הלידה, המנחים והתנועתיות המומלצת בלידה, בסדנאות ההכנה ללידה שאני מקיימת באופן פרטני ומותאם אישית לכל יולדת והמלווה שלה.


לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


מקורות:

Lawrence, A., Lewis, L., Hofmeyr, G. J., & Styles, C. (2013). Maternal positions and mobility during first stage labour. Cochrane database of systematic reviews, (8).





 

כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.

50 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page