top of page

הכנה ללחיצה: איך לוחצים?

עודכן: 6 בדצמ׳ 2020

״קחי אוויר, תחזיקי 10 שניות, תלחצי!״

מה זה אומר? איך בכלל לוחצים? לאחרונה גיליתי שנושא הלחיצות, אלה שבסופן נולד תינוק (טפו חמסה), כ״כ לא מובן ולא ברור לנשים לפני הלידה (ולפעמים גם אחריה), אז החלטתי לכתוב לכן סדרת פוסטים בנושא. יאללה, מוכנות? פוסט ראשון בסדרת #הכנהללחיצה יוצא לדרך.


נשימה, פעולה שהיא בד״כ לא פעולה מודעת, הופכת בזמן הלידה לכלי אקטיבי ומודע להשפעה על תהליך הלידה. בשלב השני של הלידה (מפתיחה מלאה ועד לצאת העובר) העובר יורד מטה באגן, לוחץ על שלפוחית השתן ועל הרקטום ומפעיל רפלקס שגורם לרצון ללחוץ. שילוב הכוח של התכווצויות הרחם (צירים) יחד עם השינויים בדפוס הנשימה (לחיצות), יובילו ללידת העובר. הספרות המקצועית דנה רבות בנושא דפוס הנשימה המיטבי בלידה נרתיקית, אך הנושא נשאר שנוי במחלוקת.


שיטה ראשונה: ״ללחוץ כמו לקקי״ 💩

מאחורי האמירה הקסומה הזו, שהיא ללא ספק בדיוק מה שאת רוצה לשמוע רגע לפני שאת מביאה חיים לעולם, עומדים כמה עקרונות נכונים, אך לרוב המשפט מתפרש אחרת ממש שהיינו רוצים. לטכניקה הזו בלידה מתייחסים בספרות המקצועית כ״לחיצה מונחית״, כלומר מנחים אותך איך ללחוץ. העיקרון הוא לקחת שאיפה עמוקה בתחילת הציר, לסגור את הפה וללחוץ (לנסות לנשוף בלי לפתוח את הפה, מצליחה לדמיין את זה?) עד סוף הציר או לפחות 10 שניות. זה מייצר את ״אפקט ולסלבה״, שכחלק ממנו יש עלייה בלחץ התוך-בטני, מה שעוזר לייצר יותר כוח שריר ודחיפה עם שרירי רצפת האגן. זו טכניקה שנבצע לא רק בלידה, במודע וגם שלא במודע, לרוב לפני מאמץ. אנחנו לפעמים עושות את זה לפני שאנחנו דוחפות הצידה את הספה, כדי לחלץ צעצוע שנכלא מתחתיה. מרימי משקולות עושים את זה כדי לייצב את הגו ולפתח כוח מירבי לפני הרמת משקולת כבדה במיוחד. בקיצור- מחזיקים את האוויר וזה עוזר לפתח כוח.


שיטה שנייה: לחיצה ספונטנית, נשימה חופשית 🧘‍♀️

בניגוד לשיטה הראשונה, כאן אין הנחייה איך ללחוץ. האישה מרגישה את הדחף ללחוץ, ולוחצת/נושמת איך שהיא רואה לנכון, על פי האינסטינקטים שלה. רוב הלחיצות הספונטניות הן עם פה פתוח, בניגוד לשיטה הקודמת. בנוסף, הלחיצה מתחילה מנפח נשימה רגיל, כלומר בלי לקחת שאיפה עמוקה. כל לחיצה היא קצרה יותר ונמשכת במקסימום 4-6 שניות, ויש בערך שלוש עד חמש לחיצות במהלך ציר אחד, עם נשימות בין לחיצה ללחיצה.


תזמון הלחיצות

גם פה יש שתי אסכולות: התחלת הלחיצות מיד כשמושגת פתיחה מלאה, לעומת המתנה עם הלחיצות ככל הניתן, עד שתרגישי צורך עז ביותר ללחוץ או כשהעובר כבר נמוך מאוד באגן. תזמון הלחיצות רלוונטי בעיקר כשהאישה תחת השפעת אילחוש אפידורלי, כי אז הצורך הטבעי ללחוץ פחות מורגש (ולעיתים לא מורגש כלל).


בהריון? שמרי את הפוסט ושתפי עם חברה שתשמח לדעת, וחכי לפוסט הבא שיסביר על היתרונות והחסרונות של כל שיטה.

לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


מקורות:

Lemos, A., Amorim, M. M., de Andrade, A. D., de Souza, A. I., Cabral Filho, J. E., & Correia, J. B. (2017). Pushing/bearing down methods for the second stage of labour. Cochrane Database of Systematic Reviews, (3).


 

כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.

65 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page