top of page

א-פ-י-ד-ו-ר-ל

למה שבכלל נרצה לאלחש את הכאב בלידה?

קודם כל, אובייסלי, כדי שלא תסבלי. שנית, כדי לקדם את הלידה- אם כואב לך, את במצב של סטרס, רמות האדרנלין בגוף יעלו ורמות האוקסיטוצין ירדו. מזכירה שאוקסיטוצין הוא ההורמון המכונה ״הורמון האהבה״, אני יכולה לחפור עליו שעות וכתבתי עליו פוסט בבלוג, שווה קריאה.


אילחוש אפידורלי הוא הגולד-סטנדרט לאילחוש כאב בלידה. אני לא מתכוונת שצריך שכל אחת תשתמש באילחוש הזה בלידה, כל אחת תעשה מה שמתאים לה. הכוונה היא שמבין כל אפשרויות אילחוש הכאב, זו השיטה שמפחיתה את הכאב באופן הכי יעיל. צריך לזכור שכל אחת מגיבה אחרת, גם לאפידורל וגם למשככי הכאב האחרים (גז צחוק ואופיאטים למשל), ולכל שיטה את היתרונות והחסרונות שלה.


אז מה קורה עם אפידורל?

את יושבת בקצה המיטה, מאחורייך המרדימ/ה, מלפנייך לרוב המיילדת (לפעמים מיילד) או המלווה שלך. את לא רואה מה קורה, אז תשמעי מהמרדימ/ה כל הזמן מה מתרחש: עכשיו תרגישי משהו קר, עכשיו תרגישי הדבקת מדבקה, עכשיו חשוב שלא תזוזי (ואת תשאלי את עצמך- ומה אם יהיה ציר?!).


בסיום ההליך, תישארי עם צינורית דקה דקה שחודרת לאזור הגב התחתון שלך (קטטר אפידורלי), ודרכה זורם חומר האילחוש. אפשר לתת את החומר בכמה מנות, או באמצעות מכשיר שאת שולטת בו על שחרור החומר (עד גבול מסויים, כמובן).


חשוב לי לציין שעל פי חוק זכויות החולה, את זכאית לנוכחות מלווה בחדר. מכיוון שהכנסת קטטר אפידורלי נחשבת לפעולה סטרילית, ונוכחות של אנשים נוספים בחדר מעלה את הסיכון לזיהום, יבקשו מהמלווים שלך בחדר הלידה לצאת. אם זה חשוב לך את יכולה לבקש לא להישאר לבד. אני ממליצה על נוכחות המיילדת שלך בחדר, שיודעת בדיוק מה עומד לקרות ותוכל לתמוך בך (גם פיזית) ולהרגיע.


מה עוד חשוב שתדעי על אפידורל?

🌟 יש נטייה לצניחת לחץ הדם אחרי מתן האפידורל, אז מראש יחברו אותך לעירוי נוזלים. לפעמים זה מוביל לבצקות אחרי הלידה, שיורדות לאט לאט כשהגוף מפריש את הנוזלים, עד לאיזון.


🌟 ניתן לקבל אפידורל רק עם רמת טסיות מסויימת בדם. כדאי לבקש מהרופא/ה הפנייה לספירת דם בערך בשבוע 37 כדי לזרז עניינים בחדר הלידה.


🌟 אפידורל יכול לקדם לידה ע״י הורדת רמות האדרנלין (יחד עם ירידת הכאב), כך שרמת האוקסיטוצין תעלה. אולי אפילו תתפסי תנומה קלה, וכשתתעוררי תגלי פתיחה גדולה יותר ויהיה לך כח ללחיצות.


🌟 אפידורל יכול להאט את הלידה, בעיקר בשל השכיבה במיטה. תנועתיות מקדמת לידה.


🌟 ישתדלו לא לתת לך אפידורל בשלב מוקדם מדי, כי גוזר שכיבה ממושכת במיטה, וגם לא מאוחר מדי, כי לוקח זמן לבצע את ההליך ולוקח זמן עד שהאלחוש משפיע.


🌟 יכול להיות שייקח זמן מרגע שביקשת את האפידורל ועד יגיע אלייך המרדימ/ה. יש בד״כ שני מרדימים במשמרת, והם אחראים גם על ההרדמה בחדרי הניתוח, בלידות קיסריות. בקיצור, הם עסוקים.


🌟 תופעות לוואי נפוצות הן תחושת גרד, רעד וחום. כמו כן, כשהאלחוש ״חזק״, אפידורל לעיתים גורר לידה מכשירנית (ואקום או מלקחיים). השפעות נדירות, אך חמורות, יכולות להיות כאבי ראש עזים אחרי הלידה ופגיעה עצבית. טפווו חמסה.


🌟 מרגע שקיבלת אפידורל תצטרכי לשכב במיטה. מותר לשכב גם על הצד, כנראה שתצטרכי עזרה בשינוי התנוחה.


🌟 עם אפידורל מותר לשתות ואסור לאכול. אפשר לשתות משקה שמכיל סוכר, כדי שיעלה לך את האנרגיות, כמו מיץ.


🌟 אחרי הלידה, תורשי לקום מהמיטה רק כשיחזרו לך הנועה והתחושה ברגליים באופן מלא. בפעם הראשונה שתרדי מהמיטה, אחות במחלקה תלווה אותך כדי לוודא שאת בסדר.


איך את עם אפידורל? מתכננת לקחת? מעדיפה לידה טבעית או משככי כאב אחרים?

ואם השתמשת באפידורל, איך היה לך?



epidural anesthesia birth לידה אפידורל הכנה ללידה חן שכטר

לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


 

כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.


13 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page