top of page

המדריך המלא לעיסוי הצלקת לאחר ניתוח קיסרי

עודכן: 9 בנוב׳ 2020

כ-20% מהלידות בישראל הן לידות בניתוח קיסרי. נשים רבות מוטרדות מהצלקת שנשארת לאחר הניתוח, אך לא מכירות את הטכניקה לשימור התנועתיות ושיפור ההחלמה של הצלקת. הפוסט הזה מוקדש לכל הנשים הגיבורות שעברו ניתוח קיסרי ורוצות צלקת בריאה ויפה.

מהי צלקת?

צלקת היא הפלסטר של הגוף. כאשר יש נזק לאחת מהרקמות בגוף, הגוף מייצר ריקמה חדשה במקום הריקמה הפצועה. אם מסיבה כלשהי יש חתך בעור- הגוף לא יודע לייצר מחדש ריקמת עור באזור הפצוע. במקום זה, הגוף מייצר ריקמה העשויה מהחלבון קולגן שסוגרת את הפצע.


מדוע חשוב לעסות את הצלקת?

כאשר הצלקת נוצרת, הקולגן מסתדר באיזור הפצע בצורה אורכית, כמו אוסף חוטים המתוחים זה לצד זה. יש נטייה למקבץ ה״חוטים״ הזה להידבק לרקמות השונות מסביב, כמו למשל רקמות שומן. צלקת ש״דבוקה״ לשכבות שמתחתיה עלולה ליצור מגבלה בתנועה, בהתאם למיקום הצלקת, או להחלים בצורה לא חלקה ופחות אסתטית. לעיתים צלקת ״דבוקה״ עלולה לעורר כאב.

יש לציין כי בהתאם לנטיות גנטיות ואישיות, ישנן צלקות שמחלימות בצורה אבנורמלית, והופכות עבות או נפוחות. הטיפול למניעה והקטנת התופעה הוא בהנחת יריעות סיליקון על פני הצלקת (יש להתייעץ עם רופא/ה).


איך מעסים את הצלקת?

החתך החיצוני בניתוח קיסרי מבוצע לרוב לרוחב הבטן התחתונה. העיסוי שעליו אפרט הוא עיסוי צלקת רוחבית, אך מתאים לכל צלקת. רצוי לחשוף היטב את האזור על מנת לעסות את הצלקת בנוחות וביעילות.


קווים מנחים לעיסוי הצלקת:

  1. הצלקת נסגרת ומתחזקת בשני שלבים עיקריים: שבועיים אחרי היווצרותה, ושנתיים אחרי היווצרותה. בשבועיים הראשונים לאחר הניתוח, הצלקת רגישה וחשוב לעזור לה להיסגר ע״י הימנעות ממתיחה והימנעות מהרחקת שולי הצלקת זה מזה. כעבור שבועיים ריקמת הצלקת מתחזקת. בשלב זה ניתן להתחיל להניע אותה יותר בחופשיות ולשלב מתיחה. כעבור שנתיים ריקמת הצלקת מגיעה לחוזקה המירבי.

  2. העיסוי הוא שיטחי. המטרה היא להניע את העור והצלקת, ולא לבצע עיסוי רקמות עמוק. הלחץ שמפעילים על העור בזמן העיסוי הוא קל ועדין.

  3. רצוי להימנע מכאב בזמן העיסוי. אם העיסוי מעורר כאב- אנא התייעצו עם גורם מקצועי בנושא.

  4. מבצעים את העיסוי על עור נקי מקרמים, על מנת שאפשר יהיה להניע את העור ביעילות והידיים לא יחליקו על פני העור. אחרי סיום העיסוי ניתן למרוח קרם לחות על מנת לשמור על גמישות העור והצלקת, בתנאי שהצלקת סגורה היטב, ללא פצעים וללא דימום.


עיסוי הצלקת מיד אחרי הניתוח:

מיד לאחר הניתוח ניתן לעסות את העור שמסביב לצלקת, ללא מגע ישיר בצלקת.

טכניקה זו מתאימה כשהאזור עדיין כאוב או מכוסה בחבישה, אך לא הכרחית. אם את כאובה מאוד, אין בעיה לחכות קצת עם המגע באזור, עד שתיווצר צלקת סגורה שניתן לעבוד איתה.


עיסוי הצלקת בשבועיים הראשונים שאחרי הניתוח:

בשלב זה נרצה להניע בעדינות את העור שממש סמוך לצלקת, בתנועתיות שמעודדת את סגירת הצלקת. נוגעים בעור משני צידי הצלקת ומניעים את העור מבלי לשנות את המרחק בין האצבעות. חשוב לא למתוח את הצלקת. ״מסיעים״ את הצלקת מצד לצד, בכל הכיוונים.


עיסוי הצלקת החל משבועיים לאחר הניתוח ואילך:

בשלב זה, אם הצלקת סגורה היטב וללא דימומים או גלדים, ניתן להתחיל להניע את הצלקת בשילוב מתיחה. נוגעים בעור משני צידי הצלקת, מרחיקים את האצבעות זו מזו להשגת מתיחה, ומניעים את העור מבלי לשנות את המרחק בין האצבעות. גם כאן ״מסיעים״ את הצלקת מצד לצד, בכל הכיוונים. בהתאם למצב הצלקת, ניתן לעסות את הצלקת עצמה על קו הצלקת לכל אורכה.


סרטון הדגמה

הדגמת העיסוי בסרטון מבוצעת על צלקת ישנה, כשנתיים אחרי ניתוח קיסרי. בשלב מתקדם בהחלמת הצלקת, החל משבועיים ואילך, ניתן לבצע עיסוי כמו בשלבים ההתחלתיים, אך לא להיפך.




עיסוי נעים :)

לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.

215 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page