top of page

היפרדות בטנית

הרשת מוצפת בתמונות וסרטונים של נשים המבצעות תרגילי בטן ונשימה לתיקון היפרדות בטנית, ״כך תשיגי בטן שטוחה אחרי הלידה״, הדגמות ״עשי ואל תעשי בכפיפות בטן״ ועוד ועוד. החלטתי לכתוב פוסט מבוסס מחקר בנושא היפרדות בטנית, כי אני מרגישה שהנושא מטריד נשים רבות אחרי לידה, וחשוב לי שיהיה לך את המידע המבוסס על היפרדות בטנית. מתי זה קורה? האם ניתן לטפל בה ואיך? האם היפרדות בטנית מעלה את הסיכויים לכאבי גב או אגן? מוזמנות לקרוא את הפוסט ולגלות את התשובות לכל השאלות האלו ועוד. כתבתי סיכום קצר וצילמתי סרטון, שניהם מופיעים בסוף הפוסט בשביל מי שרוצה להגיע מהר ל״תכלס״ ;) פשוט לגלול למטה.




מהי היפרדות בטנית?

היפרדות בטנית- Diastasis Rectus Abdominis- מוגדרת כרווח גדול מהרגיל בין שני חלקי השריר Rectus Abdominis (אתייחס אליו בתור ״רקטוס״), שהוא השריר הארוך במרכז הבטן, השריר שעושה ״קוביות״. בואו נביט לרגע באיור של השריר כדי להבין מי נגד מי.

צבוע באדום: השריר Rectus Abdominis. משמאל: ללא היפרדות בטנית, מימין: עם היפרדות בטנית (בפועל ההיפרדות לא חייבת להתקיים לכל אורך השריר).


בין שני חלקי השריר יש רקמת חיבור המורכבת בעיקר מקולגן ונקראת Linae Alba, או בעברית ״הקו הלבן״. מדובר על אותו קו שביום-יום אינו נראה, ובמהלך ההריון הופך לכהה יותר ומכונה Linea Negra, ״הקו השחור״. הקו שנמצא במרכז הבטן לאורכה, אחראי להעביר כוחות בצורה מיטבית בין שרירי הבטן השונים משני צידיו. במהלך ההריון הרקמה הזו נמתחת ומשתנה, כך שלרוב עד השליש השלישי בהריון נצפה למתיחה והתרחקות של שני צידי השריר זה מזה. ההתרחקות הזו היא ההיפרדות הבטנית, והיא לא חייבת להופיע לכל אורך הקו הלבן, אלא יכולה להופיע באזור אחד או יותר. האזור הכי שכיח שתהיה בו היפרדות בטנית הוא סביב הטבור.

למה שתהיה לי היפרדות בטנית?

לא ברור בדיוק מהם גורמי הסיכון להיפרדות בטנית, כלומר מה הסיכויים שבמהלך ההריון או אחרי הלידה תהיה לך היפרדות בטנית? ההשערות הקיימות הן שגורמים כמו גיל מבוגר, הריונות רבים, ניתוח קיסרי, עלייה במשקל, משקל לידה גבוה ומוצא אתני משפיעים על היווצרות ההיפרדות. מחקר אחד מצא שהרמה משאות כבדים בתדירות גבוהה עלולה להגביר את הסיכוי להיפרדות בטנית, אך תוצאה זו אינה בעלת מובהקות סטטיסטית שנה אחרי הלידה.

איך מאבחנים היפרדות בטנית?

באבחון ע״י פיזיותרפיסט/ית אפשר לאבחן היפרדות בטנית בבדיקה פשוטה של מישוש ידני של הבטן במנחים שונים. ממששים את הקו הלבן לאורכו ומעריכים את המרחק בין שני חלקי הרקטוס לפי מספר האצבעות שניתן להניח במרווח, ולאיזה עומק האצבעות יכולות ״לשקוע״. קיימת אפשרות לאבחנה גם באמצעות מכשיר אולטרסאונד.

היפרדות בטנית מסוכנת לי?

קיים מחקר (Sperstad et al) שממנו עולה שהיפרדות בטנית לא מעלה את הסיכוי להופעת כאבים באזור הגב התחתון והאגן. לא הייתה התייחסות לתחומים אחרים, אך להבנתי האישית, רוב הבעייתיות בהיפרדות הבטנית היא לא ברמה התפקודית, אלא ברמה האסתטית, במראה של הבטן (וגם זה כמובן נושא בפני עצמו, מה נחשב אסתטי ומה מפריע לאישה?).

מה הסיכוי לסגירה של ההיפרדות הבטנית?

היפרדות בטנית עשויה להצטצמם ספונטנית אחרי הלידה. היפרדות בטנית ״נסגרת״ לרוב בין שישה שבועות לשישה חודשים אחרי הלידה, אך ניתן לצפות בשיפור ספונטני גם שנה אחרי הלידה.

השכיחות של היפרדות בטנית (Sperstad et al) בשבוע 21 בהריון היא כ-30%, שישה שבועות אחרי הלידה- כ-60%, חצי שנה אחרי הלידה- כ-45% ושנה אחרי הלידה- כ-30%. רוב הנשים בכל נקודות הזמן שנבדקו היו עם היפרדות בטנית קלה או בינונית.

ניתן לטפל בהיפרדות הבטנית?

קיים מחקר (Sperstad et al) שבו לא נמצא הבדל בשכיחות ההיפרדות הבטנית, שנה אחרי הלידה, בין קבוצת נשים שביצעה תרגילים המוכרים כתרגילים לצמצום ההיפרדות הבטנית (שלרוב כוללים תרגול של שרירי הבטן ורצפת האגן) לבין קבוצת הנשים שלא ביצעה תרגילים. הכותבים הסיקו שאין המלצה ברורה לתרגול לנשים עם היפרדות בטנית, מכיוון שחסר מחקר בתחום.


במחקר אחר (Lee et al) התייחסו לתרגול של שרירים ספציפיים, להקטנת הרווח בין חלקי הרקטוס ולאיכות הרקמה של הקו הלבן. בדקו את גודל המרווח בין חלקי השריר ואת מתיחות רקמת הקו הלבן. עשו את הבדיקה פעם אחת עם כיווץ של הרקטוס בלבד, ופעם שנייה עם כיווץ של השריר הרחב-בטני- Transverse Abdominis (אתייחס אליו בתור ״הרחב-בטני״).

כיווץ שרירי הבטן להקטנת ההיפרדות הבטנית, על פי המחקר (Lee et al):

איך מבצעים את הכיווצים של השרירים השונים?

המשתתפות במחקר ונבדקו במצבים הבאים:

  1. מנוחה- שכיבה על הגב עם ירכיים וברכיים בכיפוף, כפות הרגליים מונחות על הרצפה (שכיבת קירוס).

  2. כפיפת בטן ״אוטומטית״- הרמת הראש והצוואר עד לקו השכמות. לא ניתנה הוראה ספציפית על כיווץ שרירי הבטן (מה לכווץ? למה לשים לב?) כפיפת בטן אוטומטית מגייסת בעיקר את הרקטוס.

  3. כפיפת בטן עם גיוס מקדים של השריר הרחב-בטני- ביצוע כפיפת בטן, אך הפעם עם הכוונה לכיווץ מקדים של השריר הרחב-בטני, לפני הרמת הראש והצוואר. הנבדקות עשו זאת לאחר שתרגלו והבינו כיצד לגייס את השריר הרחב-בטני לפעולה באמצעות כיווץ של שרירי רצפת האגן. הן תרגלו עם הכוונה מילולית ברורה ומגוונת, ועם ביופידבק (משוב באמצעות מכשיר אולטרסאונד). בלי ההכוונה, רוב הנשים לא מגייסות היטב את שרירי רצפת האגן ואת השריר הרחב-בטני.

מה היו התוצאות?

  1. מצאו שכאשר מכווצים רק את הרקטוס, בכפיפת בטן אוטומטית, המרווח בין שני חלקי הרקטוס הצטמצם מאוד (המרווח כלומר ההיפרדות הבטנית), אך הרקמה המחברת בין שני החלקים, רקמת הקו הלבן, רפויה ויש בה קפלים.

  2. כאשר מבצעים כפיפת בטן עם גיוס מקדים של השריר הרחב-בטני, המרווח גדל או לא מצטמצם, אך הרקמה מתוחה.

מי שרוצה להתעמק ולהבין יותר יכולה להתבונן בשתי התמונות הבאות מתוך המחקר:

Lee, D., & Hodges, P. W. (2016). Behavior of the linea alba during a curl-up task in diastasis rectus abdominis: an observational study. journal of orthopaedic & sports physical therapy, 46(7), 580-589.

באיורי הגוף רואים את הרקטוס ושני חלקיו (באדום) ואת הרווח בין חלקיו. משמאל לימין: במנוחה, בכפיפת בטן אוטומטית, בגיוס השריר הרחב-בטני ובכפיפת בטן אחרי גיוס השריר הרחב-בטני. העיגולים האפורים מייצגים את שני חלקי הרקטוס, והקו בינם מייצג את רקמת הקו הלבן. משמאל לימין: במנוחה, מרווח קטן ורקמה עם קפלים, מרווח גדול ורקמה מתוחה, מרווח מצומצם חלקית ורקמה מתוחה.

Lee, D., & Hodges, P. W. (2016). Behavior of the linea alba during a curl-up task in diastasis rectus abdominis: an observational study. journal of orthopaedic & sports physical therapy, 46(7), 580-589.

משמאל: אילוסטרציה של רקמת החיבור בין שני חלקי הרקטוס, מימין: תמונה של נבדקת מבצעת כפיפת בטן. למעלה: כפיפת בטן אוטומטית, למטה: כפיפת בטן עם גיוס מקדים של השריר הרחב-בטני.


למה חשוב לנו שרקמת הקו הלבן תהיה מתוחה? רקמה מתוחה, בניגוד לרקמה עם קפלים, תומכת טוב יותר באיברי הבטן והתפקוד המכאני שלה טוב יותר. כשיש קפלים ברקמה, התוצאה היא לרוב גם פחות יפה מבחינה אסתטית (לפי הדעה הרווחת).


בואו נסכם בקצרה את מה שלמדנו מהמחקרים:
  1. היפרדות בטנית היא תופעה שכיחה החל מההריון וגם אחריו. יש שיפור ספונטני בהיפרדות הבטנית גם שנה אחרי הלידה, כשעיקר השיפור מתרחש בין שישה שבועות לשישה חודשים אחרי הלידה. לא הוכח שמי שמתרגלת ומחזקת את שרירי הבטן תסבול פחות מהיפרדות בטנית לעומת מי שלא מתרגלת.

  2. עיקר ההשפעה של ההיפרדות על הגוף היא ברמה האסתטית, לא נמצא שהיפרדות בטנית מעלה את הסיכוי לכאבי גב תחתון ואגן.

  3. כשרוצים לתרגל ולחזק את שרירי הבטן כדי לשפר את מצב ההיפרדות, או במהלך פעילות ספורטיבית, כדאי לגייס את השריר הרחב-בטני תוך כדי כפיפת בטן. המרווח של ההיפרדות הבטנית מצטמצם רק במעט, אם בכלל, אבל הרקמה שבמרווח במצב טוב יותר ומתוח יותר, מה שמוביל גם לתוצאה אסתטית טובה יותר.

ובנימה אישית,

אם יש לך היפרדות בטנית וזה מפריע לך, את מוזמנת לפנות אליי, או לכל פיזיותרפיסטית בה תבחרי, לקבלת טיפול פיזיותרפיה ממוקד עבורך.


לצפייה בסרטון שהכנתי:


לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.


מקורות:

Lee, D., & Hodges, P. W. (2016). Behavior of the linea alba during a curl-up task in diastasis rectus abdominis: an observational study. journal of orthopaedic & sports physical therapy, 46(7), 580-589.


Sperstad, J. B., Tennfjord, M. K., Hilde, G., Ellström-Engh, M., & Bø, K. (2016). Diastasis recti abdominis during pregnancy and 12 months after childbirth: prevalence, risk factors and report of lumbopelvic pain. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1092-1096.

Chicago


 

כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.

157 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page