top of page

תנוחות בשלב השני של הלידה: שלב הלחיצות

קיימת מחלוקת ארוכת שנים בסוגייה: איזו תנוחה היא הכי טובה בלידה? לשאלה הזו אין תשובה חד משמעית, ואפשר לשאול אותה בכמה וריאציות שונות- איזו תנוחה הכי טובה ליולדת? לעובר? למיילדת ולצוות הרפואי בכלל?

בפוסט הקודם בסדרה, עסקתי בשאלת התנוחה המיטבית בשלב הראשון של הלידה, שהוא השלב שבו יש לך צירים ויש התקדמות בפתיחת ומחיקת צוואר הרחם, עד שאת מגיעה לפתיחה מלאה.

הפעם אתמקד בשלב השני של הלידה. שלב זה מתחיל כשאת משיגה פתיחה מלאה, ומסתיים בלידת העובר. זה ה״מאני-טיים״, האקשן, השלב שכולל בתוכו גם א הלחיצות.

אז איזו תנוחה עדיפה בלידה?

בפוסט זה אציג מידע משני מאמרי סקירה איכותיים בנושא. שני המאמרים כוללים מחקרים רבים ומאגדים מידע על מעל 13 אלף יולדות. במחקרים האלו בדקו מהי תנוחת הלידה המומלצת ביותר בלידה בלי אפידורל, ובלידה עם אפידורל.

נתחיל בלידה בלי אפידורל:

המאמר מרכז נתונים ממחקרים רבים שבוצעו על כ-9000 יולדות, ובהם השוו בין לידות בהן האישה הייתה במנחים זקופים (עמידה, כריעה, ישיבה, עמידת שש) לבין לידות בהן האישה הייתה במנחים נמוכים: שכיבה על הגב, שכיבה עם רגליים מורמות ומונחות על משענות רגליים (תנוחת ״ליטוטומיה״), שכיבה על הצד, חצי שכיבה (שכיבה עם מראשות המיטה מורמים).


מה גילו על תנוחות בלידה בלי אפידורל?
  • מנחים זקופים מקצרים את שלב הלחיצות: מדובר בתוצאה שנויה במחלוקת מבחינת המשמעות הסטטיסטית שלה, אך ניתן לומר שתנוחות זקופות מובילות לשלב שני קצר יותר בכ-6 דקות בממוצע.

  • שימוש במנחים זקופים מקטין את הסיכוי ללידה מכשירנית (לידת ואקום/ מלקחיים).

  • אין הבדל משמעותי בסיכוי ללידה קיסרית בין המנחים השונים, כלומר לא מצאו שמנחים זקופים או נמוכים משפיעים על התגלגלות הלידה ללידה קיסרית.

  • נמצא שבמנחים זקופים יש יותר קרעים מדרגה 2 בפרינאום, לא נמצאה השפעה ברורה על קרעים בדרגות 3 ו-4, שהן הדרגות החמורות יותר. לקריאה נוספת על קרעים בפרינאום והדרגות השונות לחצו כאן.

  • עשו פחות אפיזיוטומיות (חתך יזום בפרינאום, להרחבה לחצו כאן) לנשים שילדו במנחים זקופים.

  • במנחים הזקופים ראו שיש פחות תופעות של דופק לא סדיר של העובר (מה שעלול להעיד על מצוקה עוברית), אבל, בהשוואה בין המנחים השונים, לא נמצא הבדל בצורך באשפוז היילוד בפגייה לאחר הלידה.

ומה בנוגע ללידה עם אפידורל?

בלידה עם אפידורל הסיפור קצת שונה, כי במחקרים השוו בין מנחי השכיבה עם אפידורל, מה שמקובל בישראל, לבין מנחים זקופים עם אפידורל- מה שאני לא בטוחה שמתאפשר בכל בית חולים בישראל. מדובר שם על אפידורל חלש שמאפשר תנועה ואף הליכה.

כך או כך, לא נמצא הבדל משמעותי בין המנחים השונים בלידה עם אפידורל, למעט עדויות מסויימות לכך שהמנחים הזקופים בשילוב עם אפידורל עלולים להוביל לסיגוי גבוה יותר ללידה מכשירנית (ואקום או מלקחיים) או לידה קיסרית.

על אף שהמחקרים כוללים כ-4000 יולדות, איכות המחקרים בנושא לא מספקת, ויש לקחת את זה בחשבון כשמסיקים מהם מסקנות.


עד כאן מעולם המחקר, ומה בתכלס כדאי לעשות?

אני באמת מאמינה שכל אישה חווה את הלידה שלה אחרת, ולכל אחת תתאים תנוחה אחרת. כל אישה צריכה להרגיש בנוח בלידה שלה ולעבור אותה איך שהיא רוצה, בין אם בשכיבה או בעמידה, על הצד או על שש. נסו תנוחות שונות ובדקו מה עובד יותר טוב עבורכן ועבור התינוק שלכן.


לידה קלה וידיים מלאות 🥰

 

לתיאום סדנת הכנה ללידה, פרטית ומותאמת אישית, בימים כתיקונם אצלך בסלון ובימי הקורונה- אונליין, צרי קשר-

בעמוד הפייסבוק שלי- חן שכטר - סדנאות הכנה ללידה

באינסטגרם- chens_birthcoach

או באמצעות עמוד "צור קשר" באתר.



מקורות:

Gupta, J. K., Sood, A., Hofmeyr, G. J., & Vogel, J. P. (2017). Position in the second stage of labour for women without epidural anaesthesia. Cochrane database of systematic reviews, (5).



Walker, K. F., Kibuka, M., Thornton, J. G., & Jones, N. W. (2018). Maternal position in the second stage of labour for women with epidural anaesthesia. Cochrane Database of Systematic Reviews, (11).



 

כל הכתוב באתר זה הינו בגדר המלצה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מוסמך, אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שיגרם בעקבות שימוש במידע.

80 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קקי?

bottom of page